کد خبر 93560
۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰

مقام حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کلام امام خامنه ای

مقام حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کلام امام خامنه ای

حضرت زهرا همان بانویی است که رسول اکرم به امیرالمؤمنین (علیهم السّلام) فرمود: در روز قیامت، امیرالمؤمنین(ع) مردان مؤمن را و فاطمه‌ى‌زهرا(س) زنان مؤمن را به بهشت الهى راهنمایى مى‌کنند. او، عِدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین است.

مغازه‌ها و محل کسبشان را تعطیل کنند طبق روایت، روز - سوم جمادى‌الثّانى - شهادت سیّده‌ى زنان عالم، فاطمه‌ى زهرا(سلام‌الله علیها) است. من از ملت ایران درخواست مى‌کنم که در آن روز، مغازه‌ها و محل کسبشان را تعطیل کنند و به فاطمه‌ى زهرا(سلام‌الله علیها) احترام نمایند. به دستگاهها و ادارات دولتى و کارخانجاتى که کارهاى خاصى دارند، چیزى نمى‌گوییم؛ لیکن کسبه و دکاندارها و بازارها و خیابانها احترام کنند. ان‌شاءالله آن روز را تعطیل کنید تا بتوانیم از برکات فاطمه‌ى زهرا )سلام‌الله علیها( بهره‌مند بشویم . بیانات در دیدار با جمعی از خانواده های شهدا 13/9/70 همسنگ امیرالمؤمنین(علیه السلام) کسى است که رسول اکرم به امیرالمؤمنین (علیهماالسّلام) فرمود: «یا على ... ». یعنى در روز قیامت، امیرالمؤمنین(ع) مردان مؤمن را و فاطمه‌ى‌زهرا(س) زنان مؤمن را به بهشت الهى راهنمایى مى‌کنند. او، عِدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین است. آن کسى که وقتى در محراب عبادت مى‌ایستاد، هزاران فرشته‌ى مقرّب خدا، به او خطاب و سلام مى‌کردند و تهنیت مى‌گفتند و ... بیانات در دیدار با جمع کثیرى از بانوان سراسر کشور۱۳۶۸/۱۰/۲۶ حقیقت عظیم و کثیر و فزاینده وقتى که پسران نبى‌اکرم در مکه یکى پس از دیگرى از دنیا رفتند، دشمنان شماتتگر اسلام و پیامبر - که ارزشهایشان منحصر در مال و ثروت و فرزند و جاه و جلال دنیایى بود - پیامبر را شماتت کردند و گفتند تو ابتر هستى - یعنى بى‌دنباله - و با مرگ تو، همه چیز از آثار و نشانه‌هاى وجود تو تمام خواهد شد! خداوند متعال این سوره را بر پیامبر نازل کرد، تا هم قلب پیامبر را تسلى بدهد، هم حقیقتى را براى آن بزرگوار و براى مسلمانان روشن کند؛ لذا فرمود: (انّا اعطیناک الکوثر)؛ ما به تو کوثر بخشیدیم؛ آن حقیقت عظیم و کثیر و فزاینده. بیانات در خطبه های نماز جمعه 9/7/1378 هزاران هزارسادات از نسل حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) این کوثر فزاینده‌ى روزبه‌روز درخشنده‌تر، نسل عظیم پیامبر را در تمام اقطار اسلامى پراکند؛ که امروز هزاران، بلکه هزاران هزار خاندانهاى مشخصِ شناخته شده‌ى در همه‌ى دنیاى اسلام، نمودار بقاى نسل جسمانى آن بزرگوارند؛ همچنان که هزاران مشعل هدایت در دنیا نمودار بقاى معنوى آن مکتب و آن وجود مقدسند؛ این کوثر، فاطمه‌ى زهراست. سلام خدا بر او، درود همه‌ى انبیا و اولیا و فرشتگان و آفریدگان پروردگار بر او تا روز قیامت. بیانات در خطبه های نماز جمعه 9/7/1378 عبادت فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها « عبادت فاطمه زهرا، سلام اللَّه علیها، یک عبادت نمونه است. حسن بصرى» که یکى از عبّاد و زهّاد معروف دنیاى اسلام است، درباره فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها مى‏گوید: به قدرى دختر پیغمبر عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که «تورمت قدماها». پاهاى آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت، ورم کرد! امام حسن مجتبى علیه‏الصّلاةوالسّلام مى‏گوید: شبى - شب جمعه‏اى - مادرم به عبادت ایستاد و تا صبح عبادت کرد. «حتى انفجرت عمود الصبح». تا وقتى که طلوعِ فجر شد. مادر من از سر شب تا صبح مشغول عبادت بود و دعا و تضرّع کرد. امام حسن، علیه‏الصّلاةوالسّلام، مى‏گوید - طبق روایت - شنیدم که دائم مؤمنین و مؤمنات را دعا کرد؛ مردم را دعا کرد؛ براى مسائل عمومى دنیاى اسلام دعا کرد. صبح که شد گفتم: «یا اُمّاه!»؛ «مادرم!» «لم لا تدعین لنفسک کما تدعین لغیرک؛» «یک دعا براى خودت نکردى! یک شب تا صبح دعا، همه براى دیگران!؟» در جواب فرمود: «یا بنىّ، الجّار ثم الدّار؛» «اوّل دیگران بعد خود ما!» این، آن روحیه والاست. بیانات در تاریخ ۱۳۷۱/۰۹/۲۵ خطبه‌ى فدکیه‌ یکپارچه حکمت و معرفت آنچه در زندگى ظاهرى آن بزرگوار وجود دارد، از یک سو علم و حکمت و معرفت است، که حتّى در خطبه‌اى مثل خطبه‌ى فدکیه‌ى معروفِ آن بزرگوار که هم شیعه آن را نقل کرده است، هم اهل سنت لااقل بعضى از فقرات آن را نقل کرده‌اند - بعضى هم همه‌ى آن خطبه را نقل کرده‌اند - وقتى نگاه میکنید در حمد و ثناى این خطبه، در مقدمات این خطبه، مى‌بینید یکپارچه حکمت و معرفت از زبان درربار آن بزرگوار در فضا منتشر شده و امروز بحمداللَّه براى ما باقى مانده - در آنچنان موقعیتى که بحث تعلیم نبود، خطابِ مربوط به علم و معرفت نبود؛ در واقع یک محاجه‌ى سیاسى بود - در عالى‌ترین سطحى که براى ما قابل درک است، در این خطبه‌ى مبارکه، معارف الهى و معارف اسلامى ذکر شده است. بیانات در تاریخ ۱۳۸۹/۰۳/۱۳ شبیه اسطوره‌هاى تاریخ زندگى فاطمه زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) به خاطر عظمت و شگفتیهاى فراوانى که در آن هست، شبیه اسطوره‌هاى تاریخ است. حقیقتاً چشم ما نمى‌تواند مقامات معنوى آن بزرگوار را ببیند - «تو بزرگى و در آیینه کوچک ننمایى» - بیانات در تاریخ ۱۳۷۷/۰۷/۱۹ معنای محدثه بودن حضرت فاطمه زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) از امام صادق علیه‏الصّلاةوالسّلام روایت شده است که فرمود: «انّ فاطمة کانت محدّثة» آن بزرگوار «محدّثه» بود. یعنى فرشتگان بر او فرود مى‏آمدند، با او مأنوس مى‏شدند و با او سخن مى‏گفتند. این، مشخّصه‏اى است که روایات متعدّدى درباره آن وجوددارد. «محدّثه» بودن مخصوص شیعه هم نیست. شیعه و سنّى معتقدند که در دوران اسلام، کسانى بوده‏اند یا مى‏توانسته‏اند وجودداشته‏باشند که فرشتگان با آنها سخن بگویند. مصداق این در روایات ما، فاطمه زهراست. بیانات در تاریخ ۱۳۷۱/۰۹/۲۵ فرشتگان به حضرت فاطمه سلام‏اللَّه‏علیها چه می گفتند؟ در روایت امام صادق علیه‏الصّلاةوالسّلام چنین است که فرشتگان الهى نزد فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏علیها مى‏آمدند؛ با او حرف مى‏زدند و آیات الهى را بر او مى‏خواندند؛ همان تعبیراتى که نسبت به مریم، علیهاسلام در قرآن هست که: «ان اللَّه اصطفیک و طهّرک و اصطفیک على نساء العالمین.» این عبارات را فرشتگان به فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏علیها خطاب مى‏کردند و مى‏گفتند: «یا فاطمة، انّ اللَّه اصطفیک و طهَّرک؛» خدا تو را برگزیده و پاک قرارداده‏است. «و اصطفیک على النساء العالمین؛» تو را بر زنان عالم برترى داده‏است. بیانات در تاریخ ۱۳۷۱/۰۹/۲۵ حضرت فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏علیها یا مریم علیهاسلام بعد امام صادق، علیه‏الصّلاةوالسّلام، در همین روایت مى‏فرماید: یک شب که ملائکه با آن حضرت مشغول صحبت بودند و این تعبیرات را مى‏کردند، فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها به آنها فرمود: «ألیست المفضّلة على نساء العالمین مریم؟» یعنى آن زنى که خداى متعال فرموده‏است «واصطفیک على نساء العالمین» آیا مریم نیست که خدا او را بر زنان عالم برگزید؟ ملائکه در جواب، به فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها عرض‏کردند: «مریم نسبت به زنان دوران خودش برگزیده بود و تو نسبت به زنان همه دورانها - از اوّلین و آخرین - برگزیده هستى». این چه مقام معنوى والایى است! انسان عادّى - مثل ما - نمى‏تواند این عظمت و رتبه را به درستى، حتّى در ذهن خود، تصوّرکند. بیانات در تاریخ ۱۳۷۱/۰۹/۲۵ محتوای مصحف فاطمه چیست؟ در روایات متعدّدى است که ائمّه علیهم‏السّلام، براى مسائل گوناگون خود، به «مصحف فاطمه» رجوع مى‏کردند. بعد امام مى‏فرماید: «انه لیس فیها حلال و حرام»؛ در این کتاب، احکام حلال و حرام نیست. اما «فیها علم ما یکون»؛ بلکه همه حوداث جارى بشرى در دورانهاى آینده، در این کتاب هست. این، چه دانش والایى است! این، چه معرفت و حکمت بى‏نظیرى است که خداى متعال به یک زن در سنین جوانى بخشیده! این، مربوط به مسائل معنوى است. بیانات در تاریخ ۱۳۷۱/۰۹/۲۵ مقام معنوى فاطمه‌ى زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها) امّا مقام معنوى این بزرگوار، نسبت به مقام جهادى و انقلابى و اجتماعى او، باز به مراتب بالاتر است. فاطمه‌ى‌زهرا(س) به صورت، یک بشر و یک زن، آن هم زنى جوان است؛ اما در معنا، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهى و یک بنده‌ى صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است. بیانات در دیدار با جمع کثیرى از بانوان سراسر کشور۱۳۶۸/۱۰/۲۶ علت مقامات معنوی حضرت فاطمه (سلام‏اللَّه‏) ...عمل انسان - در حدّ بالایى - در احراز فضایل و مناقب تأثیر مى‏کند. دخترى که در کوره گداخته مبارزات سخت پیغمبر در مکه متولّد شد و در شعب ابى‏طالب یار و غمگسار پدر بود. دخترى حدوداً هفت، هشت ساله یا دو، سه ساله - بنابر اختلاف روایات، کمتر و بیشتر - در شرایطى که خدیجه و ابوطالب از دنیا رفتند، آن شرایط دشوار را تحمّل کرد. پیغمبر تنهاست، بى‏غمگسار است، همه به او پناه مى‏آورند؛ ولى کیست که غبار غم را از چهره خودِ او بزداید؟ یک‏وقت خدیجه بود، که حالا نیست. ابوطالب بود، که حالا نیست. در چنین شرایط دشوارى، در عین آن گرسنگیها و تشنگیها و سرما و گرماى دوران سه‏ساله شعب ابى‏طالب که از دورانهاى سخت زندگى پیغمبر است و آن حضرت در درّه‏اى با همه مسلمانان معدود، در حال تبعید اجبارى زندگى مى‏کردند؛ این دختر مثل یک فرشته نجات براى پیغمبر؛ مثل مادرى براى پدر خود؛ مثل پرستار بزرگى براى آن انسان بزرگ، مشکلات را تحمّل‏کرد. غمگسار پیغمبر شد، بارها را بردوش گرفت، عبادت خدا را کرد، ایمان خود را تقویت کرد، خودسازى کرد و راه معرفت و نور الهى را به قلب خود بازکرد. اینهاست آن ویژگیهایى که آدمى را به کمال مى‏رساند. بعد هم در دوران پس از هجرت، در آغاز سنین تکلیف، وقتى فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها، با على‏بن ابى‏طالب علیه‏الصّلاةوالسّلام، ازدواج مى‏کند، آن مهریه و آن جهیزیه اوست؛ که همه شاید مى‏دانید که با چه سادگى و وضع فقیرانه‏اى، دختر اوّل شخص دنیاى اسلام، ازدواج خود را برگزار مى‏کند. بیانات در تاریخ ۱۳۷۱/۰۹/۲۵ خداى متعال بیخودى به کسى امتیاز نمى‌دهد ...مگر هرکسى مى‌تواند آن حادثه عظیم بعد از پیغمبر را تحمّل کند؟ اما على تحمّل کرد و این همان شجاعت خیبر و همان قدرت اُحد است که در این‌جا طاقت مى‌آورد. بعد، دوران خلافت است که هر کلمه کلمه و هر قدم به قدم آن، اثرى در تاریخ اسلام و تاریخ بشر گذاشته است. آنگاه نقش همخوان با این شخص، نقش فاطمه زهرا سلام‏اللَّه‏علیها است. اگر آن مظلومیت عظیم و جانسوز در تاریخ خود را نشان نمى‌داد، حقایق اسلام آن‌چنان که بعداً آشکار شد، آشکار نمى‌شد. اینها تصادفى نیست. همه اینها طرّاحى شده با تدبیر الهى است؛ منتها کسانى براى این میدانها و این نقشهاى دشوار انتخاب مى‌شوند که جوهر آنها، جوهر برگزیده خداست. در بین همه انسانهاى طول تاریخ، خداى متعال انتخاب مى‌کند: «امتحنک اللَّه الّذى خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة». میدان، میدان امتحان است. میدان کارِ تصادفى نیست. میدان امتیاز دادنِ بیخودى نیست. خداى متعال بیخودى به کسى امتیاز نمى‌دهد بیانات در تاریخ ۱۳۷۷/۰۷/۱۹ فرشته نجات انسانها در طول تاریخ این جوهر، این اراده قوى، این عزم راسخ، این گذشت و فداکارى در فاطمه زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها) کار را به آن‌جا مى‌رساند که او سنگ الماسى مى‌شود که همه این چرخها بر روى آن مى‌چرخد. دشوارترین چرخها را باید بر روى سخت‌ترین پایه‌ها و قاعده‌ها بچرخانند. این چرخ عظیم تاریخ اسلام و امتحانهاى دشوار، در همان دوران کوتاه، بر روى دوش فاطمه زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) بود. خدا او را انتخاب کرد و او توانست بشریّت را نجات دهد. فاطمه زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها) فرشته نجات انسانها در طول تاریخ است. براى همین هم هست که ائمّه (علیهم‌السّلام) این‌قدر براى آن بزرگوار تکریم و حرمت قائلند و نسبت به او اظهار خشوع مى‌کنند. هیچ مقامى از این بالاتر وجود دارد؟ بیانات در تاریخ ۱۳۷۷/۰۷/۱۹ از برخى تعبیرات نباید استفاده کرد از برخى تعبیرات درباره‌ى ائمه (علیهم‌السّلام) نباید استفاده کرد؛ اینها سبک است. براى فاطمه‌ى زهرا(سلام‌الله علیها)- آن موجود قدسى والا، آن انسان برتر و آن معلم بشر - از آن تعبیرى که هر شاعرى - چه شاعر درست و حسابى‌گوى و چه‌ شاعر هرزه‌گوى - براى محبوب و معشوق خودش ذکر مى‌کند، نباید استفاده کرد؛ باید از تعبیرات متناسبى استفاده کرد. اعتقاد من این است که اگر شعراى عزیز ما - همچنان که امروز خوشبختانه، هم سرود دسته‌جمعى، هم در بعضى از شعرهایى که قبلاً آقایان خواندند، همین معنا انصافاً تأمین شده - لفظ و معنا را براى‌ بیان معرفتى که امروز جامعه‌ى ما نیاز دارد تا از مکتب فاطمه‌ى زهرا (سلام‌الله علیها) تعلیم بگیرد، به کار گیرند و آن را مداح با صداى خوش و آهنگ مناسبِ با این کار عرضه کند، یکى از بهترین انواع تبلیغ و ترویج صورت گرفته است؛ یعنى همان دعبل و فرزدق و کمیتِ تاریخ در این‌جا ظهور و تجلى پیدا کرده است. ارزش، همان ارزش خواهد بود و مى‌تواند اجرهاى بزرگ الهى را به دنبال خود داشته باشد. بیانات در تاریخ 18/6/1380 اگر دنبال على راه مى‌افتادند اگر آن روز امت اسلامى، نصب پیغمبر را درست و با معناى حقیقىِ خودش درک مى‌کردند و تحویل مى‌گرفتند و دنبال على‌بن‌ابى‌طالب(علیه‌السّلام) راه‌ مى‌افتادند و این تربیت نبوى استمرار پیدا مى‌کرد. و بعد از امیرالمؤمنین هم انسانهاى معصوم و بدون خطا، نسلهاى بشرى را مثل خود پیغمبر، پى‌درپى زیر تربیت الهىِ خودشان قرار مى‌دادند، بشریت خیلى زود به آن نقطه‌یى مى‌رسید که هنوز به آن نقطه نرسیده است؛ علم و فکر بشرى پیشرفت مى‌کرد؛ درجات‌ روحى انسانها بالا مى‌رفت؛ صلح و صفا در بین انسانها برقرار مى‌شد و ظلم و جور و ناامنى و تبعیض و بى‌عدالتى از بین مردم رخت برمى‌بست. این‌که فاطمه‌ى‌ زهرا (سلام‌الله علیها) - که در آن زمان عارف‌ترین انسانها به مقام پیغمبر و امیرالمؤمنین بود - فرمود اگر دنبال على راه مى‌افتادید، شما را به چنین سرمنزلى‌ هدایت مى‌کرد و از چنین راهى مى‌برد، به همین خاطر است؛ ولى بشر زیاد اشتباه مى‌کند. بیانات در تاریخ 24/12/1379 گرایش زنان روشنفکر و دختران دانشجو به حجاب اسلامی شما بدانید زنان مسلمان در بسیارى از نقاط دنیا امروز به شما نگاه مى‌کنند و از شما یاد مى‌گیرند. این‌که مى‌بینید در بعضى از کشورهاى غربى، در بعضى‌ از کشورهاى مسلمان اما با حکومتهاى غیر اسلامى، این‌طور حجاب اسلامى مورد تهاجم دشمنان دین قرار مى‌گیرد، این نشان دهنده‌ گرایش زنان به حجاب‌ است. در کشورهاى همسایه‌ ما، آن‌جاهایى که به حجاب اهتمام نمى‌شد؛ در کشورهاى اسلامى که بنده خودم از نزدیک بعضى جاها را دیدم که هرگز اسمى از حجاب در آن‌جا آورده نمى‌شد؛ در مدت بیست ساله‌ بعد از انقلاب، زنان؛ بخصوص زنان روشنفکر و بخصوص دختران دانشجو، به حجاب گرایش پیدا کردند؛ علاقه پیدا کردند؛ رو آوردند و حجاب را حفظ کردند؛ که نمونه‌هایش علاوه‌ بر اینها در کشورهاى غربى هم مشاهده شده است. شما الگویید، شما نمونه‌اید. بیانات در دیدار گروه کثیری از بانوان در تاریخ 30/6/1379 دخترانِ فاطمه زهرا (س) بدانید امروز در هیچ جاى دنیا زنانى که مثل این مادران شهداى ما، مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند. در جامعه‌ ما، مادرانى‌ با این خصوصیات که از پدرها بهتر و قویتر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند. این همان تربیت اسلامى است؛ این همان دامان پاک و مطهّر و نورانى‌ فاطمه‌ زهرا سلام‌الله علیهاست. شما دخترانِ فاطمه هستید؛ فرزندان فاطمه‌ زهرا هستید؛ دنباله‌روان فاطمه‌ زهرا هستید. بیانات در دیدار گروه کثیری از بانوان در تاریخ 30/6/1379 مقام والا و توصیف‌ناشدنى فاطمه‌ى‌زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها) وقتى انسان به روایاتى که مربوط به فاطمه‌ى‌زهرا(سلام‌اللَّه‌علیها) مى‌باشد و از ائمه(علیهم‌السّلام) صادر شده است، مراجعه مى‌کند، مى‌بیند زبان معصومین (علیهم‌السّلام) نسبت به این بزرگوار، آن چنان زبان ستایش و خضوع و خشوع است که براى کسى که مقام والاى فاطمه‌ى‌زهرا(علیهاالسّلام) را ندانسته باشد، ممکن است مایه‌ى تعجب بشود. از خود پیامبر اکرم(صلّى‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم) که پدر و مربى این مخدره‌ى بزرگوار بود، تا امیرالمؤمنین که همسر او بود و تا فرزندان او - ائمه(علیهم‌السّلام) - هر کدام راجع به زهراى اطهر، جمله‌یى سخن گفته‌اند و آن را با زبان تعظیم و ستایش بیان کرده‌اند. این، نشاندهنده‌ى آن مقام والا و توصیف‌ناشدنى است که حقیقتاً براى ذهن قاصر ما، آن علوّ درجه‌ى معنوى و ملکوتىِ امّ‌الائمةالنّجباء(علیهاسلام‌اللَّه) قابل درک نیست و ما به قدر فهم خود، ممکن است رشحه‌یى از رشحات را درک کنیم. بیانات در دیدار جمع کثیرى از مداحان۱۳۶۸/۱۰/۲۸ بزرگترین بانوى تاریخ بشر فاطمه‌ى زهرا، صدیقه‌ى کبرى‌ (سلام اللَّه علیها)، بزرگترین بانوى تاریخ بشر، افتخار اسلام، افتخار این دین و افتخار این امت است. مقام فاطمه‌ى زهرا (سلام اللَّه علیها) از جمله‌ى آن مقاماتى است که تصور آن براى انسانهاى معمولى، انسانهاى متعارف - امثال ماها - یا ممکن نیست، یا دشوار است؛ معصوم است دیگر. نه به حسب مسئولیت رسمى، پیغمبر است؛ نه به حسب مسئولیت رسمى، امام و جانشین پیغمبر است؛ اما در رتبه، در حد پیغمبر و امام است. ائمه‌ى هدى‌ (علیهم‌السّلام) نام مبارک فاطمه‌ى زهرا را با عظمت و با تجلیل میبردند؛ از معارف صحیفه‌ى فاطمى نقل میکردند؛ اینها چیزهاى بسیار عظیمى است. فاطمه‌ى زهرا (سلام اللَّه علیها) این است. بیانات در تاریخ۱۳۸۹/۰۳/۱۳ یک حکیم و عارف مجاهد از سوى دیگر، زندگى آن بزرگوار مشحون است به مجاهدت؛ مثل یک سرباز فداکار در عرصه‌هاى مختلف، این بزرگوار حضور فعال و مؤثر دارد. از دوران کودکى در مکه، در شعب ابى‌طالب، در کمک‌رسانى و روحیه‌دهى به پدر بزرگوارش، تا همراهى با امیرالمؤمنین در مراحل دشوار زندگى در مدینه، در آن جنگها، در آن غربتها، در میان آن تهدیدها، در آن سختىِ زندگى مادى و فشارهاى گوناگون، و همچنین در دوران محنت آن بزرگوار - یعنى بعد از رحلت پیغمبر - چه در مسجد مدینه، چه در بستر بیمارى، در همه‌ى این مراحل، این بزرگوار مشغول فعالیت است، مشغول تلاش است؛ یک حکیم مجاهد، یک عارف مجاهد. بیانات در تاریخ۱۳۸۹/۰۳/۱۳ آیت عظمى‌ و اعلاى یک زن نمونه همچنین از لحاظ وظائف زنانگى، وظیفه‌ى همسرى، وظیفه‌ى مادرى، تربیت فرزند، پذیرائى و مهربانى با شوهر، یک زن نمونه است. آنچه که در خطاب به امیرالمؤمنین از این بزرگوار نقل میشود، تعبیرى که میکند، خشوع و خضوعى که نشان میدهد، اطاعت و تسلیمى که در مقابل امیرالمؤمنین دارد، بعد تربیت این فرزندان، فرزندى مثل امام حسن، فرزندى مثل امام حسین، فرزندى مثل زینب، آیت عظمى‌ و اعلاى یک زن نمونه است. بیانات در تاریخ۱۳۸۹/۰۳/۱۳ بدون پیوند عاطفى انسان به نتیجه نمیرسد در وظائف زنانه، تربیت زنانه، محبت زنانه؛ و همه‌ى این مجموعه‌ى ذى‌قیمت و بى‌نظیر، در یک عمر هجده ساله. یک دختر جوان هجده نوزده ساله، با این همه مقامات معنوى و اخلاقى و سجایاى رفتارى، وجود یک چنین عنصرى، یک چنین موجودى در هر جامعه‌اى، در هر تاریخى، در هر ملتى که باشد، مایه‌ى افتخار است؛ و دیگر نداریم نظیر این بزرگوار را. دانستن این معارف، انسان را با سجایاى آن بزرگوار آشنا میکند؛ اما بدون پیوند عاطفى، بدون محبت، بدون آن آتش شور و شوقى که اشکها را از چشم انسان جارى میکند - چه در وقتى که انسان مصیبت او را میشنود، چه در وقتى که منقبت او را میشنود - انسان به نتیجه نمیرسد؛ این یک چیز دیگر است؛ این همان پیوند عاطفى و معنوى و روحى است؛ این را باید حفظ کرد. بیانات در تاریخ۱۳۸۹/۰۳/۱۳ وجود بی مانند در عالم شعرى که الان برادرمان خواندند، مضمون درستى نیست که ما بگوییم چون شیعه و محب هستیم، اگر گناه هم کردیم، خداى متعال ما را مجازات نمى‏کند؛ نه، این‏طور نیست: «من اطاع اللَّه فهو لنا ولى»؛ ولىِ آنها باید خدا را اطاعت کند؛ چون خود این بزرگواران با اطاعت خدا به این مقام و رتبه رسیدند. امتحان اینها، قبل از وجود و آمدنشان به این دنیا صورت گرفته است: «امتحنک اللَّه قبل ان یخلقک فوجدک لمن امتحنک صابرة». دستگاه خدا بى‏حساب و کتاب نیست. در روایتى پیغمبر اکرم به فاطمه‏ى زهرا سلام‏اللَّه‏علیها با این مقام و رتبه فرمود: «یا فاطمه انّنى لن اغنى عنک من اللَّه شیئا»؛ یعنى پیش خدا، نسبتِ با من و ارتباطِ با من به درد تو نمى‏خورد. مگر در میان فرزندان پیغمبر و ائمّه کسانى نبودند که با خدا رابطه‏اى نداشتند و نتوانستند از آن گوهر نورانى و ارزش معنوى برخوردار شوند؟ آنچه اولیاى دین را بر قلّه شرافت بشرى قرار داده، از خود شخص شخیص نبىّ‏اکرم و امیرالمؤمنین و بقیه این خاندان پاک گرفته - که اینها در عالم وجود نمونه‏هاى بى‏مانندند و شبیه اینها دیگر نیست - تا دیگران، اطاعت و عبودیّت و بندگى آنها براى خداست. لذا وقتى شما مى‏خواهید در تشهّد نمازتان نام پیغمبر خدا را بیاورید و از او تجلیل کنید، مى‏گویید «و اشهد ان محمداً عبده». اوّل عبودیّت را ذکر مى‏کنید، بعد مى‏گویید «و رسوله». عبودیّت بالاتر از رسالت است. اساس و جوهر کار، عبودیّت است. من و شما هم باید از همین جاده برویم. البته این قلّه‏ها خیلى بالاست. اگر چشم ما بتواند این قلّه‏ها را ببیند، خیلى باید خدا را شکرگزار باشیم؛ چه برسد که به آن‏جاها برسیم؛ لیکن باید برویم؛ راه این است. این دامنه‏ها را باید به قدر قدرت و توانمان طى کنیم؛ که اگر این‏طور شد، به قدر ظرفیتمان بهره خواهیم برد. بیانات در دیدار مدّاحانِ اهل بیت(ع) ۱۳۸۲/۰۵/۲۸

برچسب‌ها